Bliv klogere på smerte

Smerte er et universelt fænomen, som på et eller andet tidspunkt påvirker os alle.
Smerte kan tage mange former: snurrende, stikkende, skarp, lammende, stærk eller svag. Upåagtet af hvordan smerten opleves, dannes den altid i hjernen.

Akut smerte

Der er tale om akutte smerter når smerten er midlertidig og aftager over tid. Varigheden af akutte smerten kan være alt fra få sekunder til hele måneder. Akutte smerter er normalt associeret med vævsskade. Det kan fx være når du vrikker om på foden, eller slår dig ved at falde ned af trappen. I det tilfælde opfordres du til, at forblive aktiv i det omfang det er muligt, og derved roligt og sikkert vende tilbage til en normal hverdag med arbejde, træning mm.

Vedvarende smerte/kronisk smerte

Måske har du haft smerten i 3 mdr. eller mere? Smerten kaldes nu for ”vedvarende smerte” eller ”kronisk smerte”. Ved den type af smerte er det ofte ikke vævsskade, der er den primære grund til at du oplever smerte. Det er desværre mindre klart, hvad der er bedst at gøre, når du oplever kroniske smerter.
Danmark, Europa, ja, verden, er kroniske smerter et stort problem. Ca. en ud af fem personer har en eller anden form for vedvarende smerter, hvor specielt nakke og ryg er en udfordring (se mere her).
Det er på ingen måde sjovt, at have en hjerne der bliver ved med, at producere smerte selv efter at vævsskaderne er healet og kroppen er uden for fare. For nogle personer føles det som om, at der stadigvæk er noget galt. Det selvom om lægen, fysioterapeuten eller anden sundhedsfaglig behandler kan forklare, at der ikke længere er tale om vævsskade. Det betyder, at de vedvarende smerter der produceres af hjernen ikke stammer fra strukturelle vævsforandringer i kroppen, men fra en øget sensitivitet af nervesystemet.

Er medicin eller et Kirurgisk indgreb løsningen?

Vender vi blikket mod det medicinske område, fx piller, da kan de være behjælpelige, men kun i et begrænset omfang. Det er den mere handlekraftige aktive/bevægelige tilgang til smerten, der er med til at omskole hjernen. Dog kan du med fordel bruge medicinen til at komme i gang med bevægelse, bare du sørger for at nedtrappe, for så til sidst at stoppe helt med dit medicinske forbrug. For nogle personer kan det være meget svært, hvorfor du opfordres til at gøre det i samråd med din behandler.  
Andre er af den opfattelse, at et kirurgisk indgreb kan være svaret på at fjerne den oplevede og vedvarende smerte, men, når det kommer til et komplekst problem som vedvarende smerte, er det bestemt ikke sikkert, at et kirurgisk indgreb kan hjælpe. Skulle du gå med tanken om at lægge dig under kniven anbefales det herfra, at du opsøger andre behandlingsmuligheder. Det er kunne nemt tænkes, at der er andet, du kan gøre for at reducere/komme af med din smerte end et kirurgisk indgreb. Du skal desuden overveje hvilke konsekvenser et kirurgisk indgreb kan have for dig.

Tanker, følelser og ‘skræmmeretorik’ har indflydelse på din smerte

Det næste du kan gøre, at overveje hvordan dine tanker og følelser påvirker dit nervesystem. Smerte har en stor indvirkning på ens liv, og påvirker dit humør og stresstolerance. Alle dine følelser, tanker og overbevisninger er også nerveimpulser! Du kan lære, at reducere dit stressniveau og skrue ned for dit nervesystem. Det kan være med til at reducere din smerte, hvilket øger dit generelle velbefindende og humør.

Skræmmeretorik og skrøbeliggørelse af kroppen kan opstå gennem kommunikation med en sundhedsfaglig behandler, og du bør derfor altid stille spørgsmålstegn ved det du får at vide, og forholde dig kritisk det du får at vide. Specielt hvis du har fået noget at vide, der minder om det her:


“Du er nedslidt, du er gået i stykker, du er skæv i ryggen, foden, eller generelt asymmetrisk, du har benlængdeforskel, du har ustabile og løse led, låste led, du er ukoordineret, du er motorisk dårlig, svag, du sover, sidder eller står forkert, du lider af slidgigt, du har en forkert/dårlig kropsholdning, du har en diskusprolaps, du har skoliose, du har Scheuermann, du har degenerative sener, inflammation, du har nerver der sidder i klemme.”

Uanset om det er rigtigt eller ej, så kan du nemt sidde tilbage med flere bekymringer omkring din egen krop, måske endda frygt, der ofte medfører at du betragter din krop som mere skrøbelig end hvad godt er –

“Pssst, menneskekroppen er voldsom stærk og tilpasningsdygtig. Menneskekroppen kan tilpasse sig bevægelser og belastninger, der kan forekomme uvirkelige!”.

Din generelle livsstil:

Det viser sig, at vores moderne livsstil ikke nødvendigvis er god for os. Det betyder noget hvordan vi lever, bevæger os, og hvad vi spiser. Din generelle livsstil har derfor også en indflydelse på din krops funktionsniveau og nervesystemets sensitivitet. Du kan med fordel kigge på dit kostindtag og aktivitetsniveau. Set ud fra hjernens perspektiv og din generelle sundhed vil det være en fordel, at komme i gang med bevægelse. Det skal ske på en stille og rolig måde. En måde hvor du ikke oplever bekymringer og frygt. Vi skal gerne undgå, at hjernen beskytter kroppen ved, at fremkalde smerte. En gradvis forøgelse af dit fysiske aktivitetsniveau vil være med til at genoprette din krops funktion. Det kommer sandsynligvis heller ikke som en overraskelse for dig, når jeg fortæller dig, at rygning og alkoholindtag påvirker dit nervesystem og dermed din smertetolerance. Såfremt du er udfordret på et af områderne kan det være en god ide, at tilføje det til den plan du laver for at komme ud af din smerte.

Smerte er med andre ord mere komplekst.


Din livshistorie og omkringliggende faktorer har en betydning for dine smerte. Min opfordring vil derfor være, at du tager “et skridt tilbage”, og undersøger de faktorer der var tilstede, da din smerte var under udvikling. Mange mennesker med smerte kan ofte finde en forbindelse mellem en tid med mange bekymringer i livet, og en forværring af smerten. For mange kan det, at erkende undertrykte følelser og oplevelser være en del af den healende proces, altså vejen ud af smerte.

Sådan starter du din rejse ud af smerte

Smerte kommer fra hjernen og hjernen kan omskoles. Ser man på smerte ud fra et holistisk perspektiv får du en masse muligheder for at påbegynde din vej ud af din smerte. Du kan derfor starte med at undersøge de biologiske, psykologiske og sociale faktorer, der kan være med til, at du oplever smerte. Dertil kan det være en fordel at række ud efter en hjælpende hånd, hvis du får behov for at komme i gang eller blot har brug for sparring (kontakt os her)

Til sidst vil jeg udfordre dig til allerede i dag:

Sæt dig et mål og begynd at strukturer og udforme din rejse ud af din smerte. For at hjælpe dig har jeg lavet følgende reflektoriske spørgsmål (find dem her).
Kunne du tænke dig at blive klogere på smerte kan du med fordel gå ind på Smertevidenskab.dk, der har gjort viden om smerter nemt og overskueligt for dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste!

Med venlig hilsen
Sten Thiim Hansen
Dato: 17/06-2019

Ref:

Referencer:
www.Smertevidenskab.dk

https://sundhelbred.dk/arbejdspladsen-skal-goere-mere-for-at-forebygge-smerter/https://www.sst.dk/da/nyheder/2017/smerter-i-kroppen-staar-bag-hver-fjerde-langtidssygemelding