Sundhelbreds 10 bedste råd til at forebygge og reducere stress.

STOP STRESS – 10 gode råd

Når du er stresset, arbejder din hjerne hurtigere. Den er fokuseret på at løse stresssituationen. Tankerne summer rundt i dit hoved. Det er vigtigt, at du lærer at tage kontrollen over stress. – læs mere om stress her

Her kan du læse og hente de 10 bedste råd fra Sundhelbred til at forebygge og reducere stress.

Selverkendelse

Selv Supermand har brug for energiopladning ved solens varme stråler, så hvorfor skulle du ikke også have det? Du skal acceptere, at det er okay at føle sig stresset, mangle overskud, være ked af det, være sur osv. MEN, presser du tankerne og følelserne længere ned i ”livets rygsæk” og ufortrødent forsætter din færd i livet, så bliver du straffet senere, uanset hvem du er.

Skab et overblik

Lav et skema over din uge, og find ud af, hvad din tid bliver brugt på. Du bliver med stor sandsynlighed først bevidst om, hvor meget du ”skal” nå i løbet af en uge, når du visuelt kan se, hvad du bruger din tid på.

Prioriter din tid både arbejdsmæssigt og privat

De fleste af os har mere, vi vil og skal, end vi kan nå. Spørg dig selv, hvad der betyder noget for dig, og hvem du gerne vil bruge din tid sammen med? Det kan være svært at sige nej til andre, når de spørger, om du kan hjælpe, eller vil deltage i en begivenhed, men stop op, mærk efter, og hjælp dig selv, før du hjælper andre.

Egen omsorg

Mange mennesker er dårligere til at passe på sig selv, end de er til at tage vare på familie og arbejde. Hvad giver dig energi? Mærk efter og brug tid på det, gerne flere gange i ugen!

Fysisk aktivitet

Når du er fysisk aktiv, reducerer du dine stresshormoner. Det kan være hårdt at finde overskud til fysisk aktivitet, når der er mange bolde i luften, men prioriter og træn evt. med en god veninde/ven. I fællesskab kan I holde hinanden op på træningen. Husk, at træningen ikke skal være hård, men af moderat intensitet – Du skal kunne slappe af mentalt.

Mental afslapning

Bevæg dig ud i naturen. ”Naturens helbredende kræfter” er flere gange blevet belyst gennem videnskabelige undersøgelser. I 2016 udkom et større litteraturstudie, der samler op på videnskabens undersøgelser psykiske problemstillinger, og konklusion er tydelig: Naturen har en ”helbredende effekt”.

Få styr på din søvn – skriv alt ned

Sover du nok? Det er individuelt, hvor meget søvn du har brug for, men stress øger behovet for hvile. Tag små ”powernaps” i løbet af dagen og gerne med benene oppe. 5-10 minutter er nok. Har du svært ved at finde ro for tankemylder, så skriv alt ned. Din hjerne skal ikke være en opslagstavle, kalender, huskeliste mm.

Dagsorden for i morgen

Brug de sidste 15 minutter af din arbejdsdag på at lave en dagsorden for opgaver i morgen. Det gør det nemmere for dig at slippe af med tankemyldret relateret til arbejde og tanken ”i morgen skal jeg huske at…” forsvinder forhåbentlig. Du kan muligvis ikke nå alt, så prioriter det vigtigste først.

”Pyt”

Se om du kan indtage helikopter-perspektivet på din situation, og find herefter ud af, hvad du kan påvirke, og hvad du ikke kan påvirke. Her er ordet ”PYT” et godt ord at minde dig selv om, for hvis du ikke kan påvirke din situation handler det om at rette fokus på noget andet.

Et langt og sundt liv

Du får forhåbentlig et langt og godt liv arbejdsmæssigt som privat. Derfor skal du have balance i alle områder i dit liv. Et negativt område kan påvirke og skubbe negativt til den samlede balance.



Sundhelbred arbejder aktivt på at øge sundheden hos danskerne. Vi samarbejder med forsikringselskaber, pensionselskaber, organisationer, virksomheder, medarbejdere, og vi vil  naturligvis også gerne samarbejde med dig 🙂

Du kan hente de 10 råd her: Sundhelbreds 10 bedste råd til at forebygge og reducere stress.


Kilder:

  • Rapport: Natur og grønne områder forebygger stress af Karsten Hansen & Thomas Nielsen, 2015.
  • BRAGG, R., ATKINS, G. 2016. A review of nature-based interventions for mental health care. Natural England Commissioned Reports, Number204.

Hjemmeside:

http://www.sind.dk/stress

http://www.stressforeningen.dk/stress-og-statisti


Skrevet af Sten Thiim Hansen, D. 05/01-2018
Redigeret d. 05/03-2018

Cand, Scient. i Idræt og Sundhed. Specialiseret I Fysiologi, Psykologi og Coaching.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.